Wyposażenie biurowe

Akcesoria piśmiennicze były niezwykle popularne, ze względu na potrzebę pisania i notowania w różnych miejscach i okolicznościach. Powstawały przenośne i podróżne pulpity, „zestawy korespondencyjne” – które zawierały zazwyczaj obsadkę ze stalówką, nóż do papieru, stempel robiony na zamówienie – a wszystko to opakowane w gustowne etui.

Dostępne były także różnych rozmiarów obsadki, pudełka na przybory do pisania, zestawy na-biurkowe (kałamarze, suszki) i wiele innych.

Narzędzia piśmiennicze

pióra, obsadki, kałamarze

Wcześniej, powszechnie do pisania używano piór ptasich. Były to odpowiednio przycięte pióra gęsie.

Pióra takie wykorzystywano do pisania atramentem przed wynalezieniem stalówki, wiecznego pióra i – w końcu – długopisu.

Pierwsze stalówki (pióra stalowe) pojawiły się w latach 20-stych XIX wieku w Anglii. Wprawdzie nie były tak precyzyjne jak pióra ptasie, lecz udoskonalane, bardzo szybko wyparły te pierwsze. Były wygodniejsze – nakładane na obsadkę umożliwiały szybką zmianę końcówki na pożądaną i nie wymagały od piszącego umiejętności precyzyjnego zaostrzania.

Obsadka, patyczek, rączka – to najczęściej używane nazwy tego narzędzia piśmiennego, na które nakładało się stalówkę.
Obsadka weszła do powszechnego użycia, gdy pojawiły się pierwsze masowe produkcje stalówek, a więc w latach 20. XIX w.
Do jej wykonania używano najróżniejszych tworzyw: drewna, kości słoniowej, masy perłowej, rogu, metalu, srebra, szkła. Często stosowano więcej niż jedno tworzywo w celu uzyskania oryginalnego wyglądu obsadki.

Niektóre z nich służyły nie tylko do obsadzania w nich stalówek. Były tak projektowane, aby mogły służyć np. jako nożyk do rozcinania korespondencji.

Akcesoria biurowe

cyrkle, liczydła, maszyny, teczki